- - -


Do divadel, v nichž nelze vrátit lístky, do ohně, který upaluje z peněz, do světské pomsty za vnitřní čistky, do práce se synonymem stres,


od louky, v níž jsem utopil kolo, od první pusy na pusu v oranžovém stanu, od harmoniky, co utáhla Silvestr sólo, od dědy s rakovinou hrtanu,


od šestnáctého května v osmašedesátém do dnešního dne v obraně před katem.




MKP37 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

AZAZEL V DOMĚ


Přiražený stolem přistihuji se k ránu, ustrnulý v pozici, z níž se jen tak nevymanu, až světlo legitimuje Apolinářskou.


Ulici takový den schází, kdy mě z okolí nic zlého nenapadá, kdy pohledem protečou nájemní vrazi zkamenět do mýtických soch a fontán v botanických zahradách, kde zatím než rejdy žebroty.


Přiražený stolem přistihuji se k ránu a tiše si mumlám, jak ho převrátit či aspoň zředit tu protisílu, fetišem je mi ubrus rozpáraný na škrtidla džinů, mám strach a celé mi to smrdí pocitem zapálené sirky blížící se k unikajícímu plynu –


Nebylo by přeci jen lepší ve vteřině usnout? A zapne mi, prosím, někdo autopiloty?


Záclona, krovy, hodiny, děti, zvonky, zdviž, celý dům ztichl.




MKP38 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM PLNÝ ŽEN


Na židli Morana, megera bláznivá, ještě jednou se rouhne a skočí pod auto na jasně zelenou,


na židli i Vesna, rozpustilá služka, jež mráz jak jablko zkrouhne a slupky smete z kolenou,


dále stařenka na té židli a nad ní hlas muže, zřetelně a pomalu: Matko, musíte něco jíst,


a nakonec, sedíš tam i ty. Ruka pod sukní, slast utavená ze žalu, tak, trojjediná, rodíš si své jaro.


Paprsek po paprsku, květ po květu, po listu list.




MKP39 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

JARNÍ PRÁCE PŘED DOMEM


Co jara se nachodí a napadá do kostýmů!


A když už nemůže? Za korouhví sté věže sté ušmajdané slunce fixne se do korzetu větrné plačky, která do očí malířů nakulí dvě tři vlažné slzy.


Ti ožralejší estéti z nich pak čmárají nohama po rozbředlé ulici, že zbavovat se zbytků sněhu je něco jako lízat pudr z krku vyschlé bordelmamá, a to prý oni nezvládnou,


asi tak nějak bych slovy popsal ty lítostivé skici.


Ale nikoho nezajímají. Lidé mizí z oken, každý má své Nové Město po svém přečtené.


Co jara se nachodí a napadá do kostýmů! A dojdou-li mu síly, k Hladové zdi lačné milence vyžene.




MKP40 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

JARNÍ PRÁCE V DOMĚ


Tolik jara se do schodů nachodilo a co se tam nahoře urodilo?


Proto až se vyřídí pozůstalost té nešťastnice, je třeba vrátit se na místo činu a počkat na sté ušmajdané slunce fixované korzetem větrných plaček, až sípající, skřípající do podkroví vystoupá.


Jestli okem snajpra zamíří přesně skrze pavučinu a načte ji jako souřadnice.


Jestli se tady a teď vyresetuje zadáním božského PINu.




MKP41 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

JARNÍ PRÁCE ZA DOMEM


Návod, jak po tuhé zimě odpálit dveře zahradního domku:


Nejdříve křeč, jež nám prsty kroutí, uřveme v hada, aby vyjel a natáhl nervy sasanek a žilky jitrocele kolem celé boudy, abychom se po zmrzlé zemi nemuseli plazit sami.


Pak nasázíme boží muka pro případná minutí cíle v téhle naší smělé pouti.


C'vjána h-ašama lachami! vyrazí oko z klíčové dírky. Člověku nepatří.




MKP42 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM POD KRASOHLEDEM


Prší, porostou slova.


Ale budou nic proti tomu, až opuštěné ženy předvedou, co se naučily ve sprše: totiž vískat ty deště, a poté kapek salta v klínu svém tak rozmetat,


že v jisté chvíli vjem Albertova transmutuje do kontur posvátné geometrie.


Náplavka zaplavená hipstery až po zuby schodišť to zuřivě fotí a sdílí, někdo z nich k tomu urbanisticky blije.


Ještěže prší tak hodně.




MKP43 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM POD ZÁPADEM SLUNCE


Jaká myšlenka předchází tomu, že knihu před sebe hřbetem napřed loupne?


A vyjde ten podivín dnes z domu? Vystoupí z tratoliště proflákaných minut, nebo co udělá?


Ženám přijde, že jak mocně z křesla vystřelil, tak rychle zchřadl, mužům, že bere kramle po parketách pohybem pavouka s utrženou nohou, potulným psům, že hloupne.

 
A nemá to rád, když v podvečerech do Albertova nakráčí, když jej přistihnou, jak si bez vlastní vůle nohama šoupe po trajektorii slunce,

 
které ví z hlavy, proč a kde zapadat.


Po nocích čte, aby zapomněl, nezešílel z pocitu, že ta hlava je jeho.




MKP44 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM V PLAMENECH


Co že ho zabilo? Krev jeho krve, dech jeho dechu. Proto žádný vrah. Prostě není, nebude.


Bulvár to přibarví: cosi v něm zavylo a exploze hrudi nazdvihla zadky turistů ze zahrádek a u svatého Apolináře střechu.


Čas vlka, utrousí jedni, měl děti, hlesnou druzí.


Děti netruchlí. Srdceryvně tu smrt kreslí, leč ukazují rub, jen čistou prázdnou stranu.


Celé je to zvláštní: při pohledu do okna jejich pokoje jako by tam hořelo a mraky jaktěživ neviděné válí se nad městem a kroutí jak chapadla popálené medúzy.




MKP45 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM LÉTEM PŘEPADLÝ I.


Včera i dnes hosté na prázdném schodišti. Hosté s takovými mimikry šera, že nezavětřil je ani jeden pes.


Lačni po pozvání, pachem chodby nalokáni pomalu kynou, až otřou se o zvonek. A kde služka pootevře, tam natečou a zapiští:


Půst skončil! Přirazte stoly a nahrňte ubrusy a noste a noste slunci rozkošně padajícímu na jednu polonahou a za chvíli na jinou!




MKP46 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM LÉTEM PŘEPADLÝ II.


Noc se vaří, já ztrácím výřečnou.


Z kapot frčících aut sjíždí lajny neonového koksu, o kus dál letargik klátí netečnou tak hustě, že se i cvrček zarazil.


Projdu s kudlou, nehodlám tu vypotit ani dvojverší. Možná bych zařval do kanálu, kdyby tu nějaký byl.


Jenže není. Všechno se tu ke mně chová, jako bych snad nebyl zdejší. Ani domů se nedoklepu.




MKP47 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM, KDE JE DOMA


Malý metař víří listy, velký celé chodníky, jsi též nameten, tudíž i jistý, že nebudeš vítán, až opřeš se do kliky,


a vlastně se nedivíš.


Do útrob svých, pusť mě, dome, nebo ti zneuctím moderny tvář! Nad hlavou asteroid 562 Salome, za zády první ranní popelář,


v žíle krev s fernetem.


A další člověk. Samí lidé, lidově řečeno, lidí jak prase, a jak tě ženou, jak každý po tobě ide, chybí už jen bača a kovboj s lasem,


dneska asi nebydlíš.


Listy víří metař malý, velký cvičí s celou Prahou, až se vzduch pročistí a usednou kaly, vejdeš domů zdí, stropem, podlahou.


Jestli vystřízlivíš, opilý světem.




MKP48 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

KDO NÁM TO V DOMĚ DOTEĎ ZPÍVÁ


Žil tu před sto lety, pan Lepier, a byl prý tuze galantní – ať už šlo o slečny či o tety, nehledě na původ a postavu, všem pohodil nějaké ty francie,


naposledy sošce panenky Marie.


Když ho pak odváželi, každý jeden kompliment bral podobu árie. Srdceryvné, vřelé, v pokleku před zřízenci bohnického ústavu.




MKP49 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

POD DOMEM POHŘEBIŠTĚ


Rád bych mír do dlaní. A když je promnu, aby voněly kořením vší lásky.


Cítíš tu pravdu? Ruka, jíž se chytáš, už není tvého milence. Jak zvíře v ní větřím hmaty neřádu, uchem stopuji, čím tepe, je hrobem, z něhož odebírám věnce, a krev volá krev, prsty k sobě lepí.


Ještě bych mohl vše zasypat nějakým milosrdným podobenstvím, například o nálezu staré lahve červeného, které je hřích otevřít, uhladit veršem rafinované sebelítosti, zhasnout a usnout.


To všechno bych mohl, kdybych už nebyl na střepy. A v tísni, jak tu bosa našlapuješ, jak lámu tvé světlo, když se svlékáš, jak celý řežu, tak celý svinuji se v pěst


a v duchu prosím anděly, ať změní se v psy, kteří lačně zuby zatnou do lidských kostí vyrvaných z hlubin matky Země, a při defilé těch relikvií ať asistuje déšť.


Nebude ani dlouhý. Do plechové střechy předrmolí výčet jmen, před posledním ale zmlkne, protože mu skočím do řeči:


Rád bych mír do dlaní. A když je promnu, aby voněly kořením vší lásky.


A chci to tady, teď, a živý.




MKP50 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

PRYČ Z TOHO DOMU I.


Květ máku řízne ti ret, chrpa našvihá oční stíny, z durmanu včely seberou med, tak pospěš, v Benátské čekají limuzíny,


a jehličím provléká se nit, z tmy tma šít bude ti šat, a pak nám přikazují pít a už si nás vezou, z Benátské na sabat,


jen pro tu dnešní noc stojí za to žít, jen pro ten sen, co se bude zdát, jak naši lásku chtěli popravit a jak se neodvážil ani jeden kat.




MKP51 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

PRYČ Z TOHO DOMU II.


Říkali, že to dělá, když si přihne k vínu, že vztekle vytrhává a zaráží zásuvky psacího stolu, jako by v těch účtech, smlouvách, pojistkách něco hledal, nějaký piják splínu, asi.


Jenže pak nechává všeho být, jak smyslů zbavený opouští byt a sedá do osmnáctky, která mu na Bílou Horu vyveze husí kůži a zježené vlasy.


A tam se v nich vítr víská, tak dlouho, až se zvědavé děti, ukazující na to, prstíkem propíchnou do zájmena on, než zas přijde k sobě, vkleče.


Říkali, že to dělá, když si přihne k vínu, ale jak si z té bitevní pláně šněruje pěšky domů, vypadá ta šavle, jíž vrhá na chodník, jako kus natráveného železného meče.




MKP52 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

PRYČ Z TOHO DOMU III.


Rozholedbal se šum ve vlnách trav, strom přidal strom, a pak celá krajina zhučená v splav a tulák v sobě způli i napůl v tom šílenství hledal bod.


Něco mi říkalo: Soustřeď se, je takový zvláštní moment při popravě, kdy těsně před úkonem namnoží se těla, ale vina je ve všech, ne v jednom,


a tak stíhám tu krajinu jak běsnící důstojník tváře vojínů, lačný po místě pro zlomů zlom, a jestli začne pršet, asi takhle:


zřídkakdy se vídám tak silný, abych jedním pohybem ruky smetl z kuchyňského stolu cukřenku, z níž se sypou iluze jak o život,


dlouhá sladká lajna pro závislé na adrese já, tečka, com. 




MKP53 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM A KOLEMJDOUCÍ


Čím žije a co vzdal: vzdal se člověka, a že jich kolem projde.


Možná vezme na milost dítě, které tudy vede matka do školky a které při zvědavém pohledu vzhůru tak dlouho tahá za esovité kličky sýkorek, až tohle špinavé únorové svítání rozváže na vítání, prostě umázne jedno písmeno vpálené do mozků těch, co spěchají do práce a musí se vyhýbat, protože chlapeček stojí a snídá.


A on by toho kluka chtěl pozvat dál, tak rád by mu otevřel dveře,


jenže jak nevnímat, že chlapečkové dospějí a místo many začnou požírat Judejské, že si kafe osladí pachem krematorií a kožených kabátů a pak zařvou v soudní síni: Prováděla jste velezrádnou špionáž a lid vás odsuzuje k trestu smrti!


Vzdal se člověka, a že jich tu kolem prošlo.

 
Nakonec ti, co už neměli na rukou krev, vzali cihly a maltu, zamázli okna i dveře a udělali jej slepým a němým.


Nikoli proto, aby jej snad ušetřili dalšího utrpení, ale proto, aby ho jako zajatce s páskou na očích a přelepenými ústy převezli na břeh nového milénia, do náruče nového otroctví, kde si počká na nové panstvo, které z něj nechá vymlátit paměť a předepíše velkou perspektivu s malou nadějí,

 
že tomu klukovi, co před tím domem ještě pořád zírá do nebe, brzy začnou přezdívat Bromden, a že právě nasává sílu, aby jednou v jakékoli koupelně v jakémkoli domě tohoto města vyrval vodovodní rozvod nebo aspoň věšák z Ikey a mrštil jím po všech fotrech narozených kolem roku 1970, co čekají na zelenou na křižovatce u Botanické,


kteří s rukou na řadicí páce a nohou na plynu elegantně míjejí ten odbojný dům s bohorovným úsměvem na všechny strany, a přitom nepozorovaně polykají vzteklá slova, která jim z koutků stékají na čerstvě oholenou bradu:


Přežívám, ale je to zlý, čas mě stíhá a já nemám kam se schovat, jedno z devíti miliard božích hovad ještě dejchá.




MKP54 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM A JÁ


Tak poroučí se verš – jak vržený do propasti, provázený otázkou, komu a proč psát, když na dně té rokle lidské kosti chrastí. S nimi múza má se pomilovat?


Přepadá mě pocit, jako bych je znal. A za všechny ty vraky v temnotách vod jako bych se kdysi u kormidel pral, modlitbou marně tupil temné noci hrot.


Jste pevné, zámky, jež střežíte mou paměť? Ptám se, neboť vzít za své nechci, odmítám, že byl jsem to já, kdo je tady teď, a jen tím budu, kým býval jsem tehdy tam.


Odpovědí ticho. A hozené klíče, jimiž se v tomto domě odemykají byty. Tak poroučí se verš, jak kadeře u vězeňského holiče –


sbírám odvahu na pohled do zrcadla, na pravdu, kdo ve mně není odžitý.




MKP55 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

PRYČ Z TOHO DOMU IV.


Když otec už nemůže natočit hlavu, aby ostatní nezahlédl ani periferním pohledem, uděláš to ty. Můžeš umýt auto, uklidit sklep, zapálit další cigaretu nebo si ještě třikrát přidat,

 
ale ta scéna tě stejně nemine, neboť je psaná synům na tělo, a klidně zpomalí čas, aniž by přiškrtila tep hodinových strojků,


a pak, až úniky vzdáš, bleskovým pohybem vykonaným v zákrytu mrknutí oka obnaží se před tebou nahá, jako holka v nočním podniku, kterou sis všelijak maloval, a přestože s ní teď sedíš na pokoji a šeptáš ne, jakási tenze tlačí ano.


Není z tvé hlavy ani z tvého srdce a je milosrdná aspoň v tom ohledu, že na rozdíl od tebe před ní tvůj otec může zůstat v pyžamu.


Protože až ztracený v posteli poobědvá morfinovou náplast, až s obrovským vypětím chytne se rukama hrazdy a rozhodí ochablé nohy jako batole,


budeš to ty, ponížený a vyděšený, koho obsedne smrt, a tobě zahraje, že se udělala.


Jemu bude patřit slast.




MKP56 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

PRYČ Z TOHO DOMU V.


Co ještě by muselo vypadnout z rukávů hráčů, když smrt trumfuje tak mocně, že z matky to muselo ven a já do sebe pláču


u lože větraného než přehmaty špinavých tabulek letos definitivně zaskleného jara –


Kdo nad rakví odváží se přiložit ucho k ztuhlým, děsivě pootevřeným ústům, jež chrlí neviditelné magma Pravidel?




MKP57 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

PRYČ Z TOHO DOMU VI.


Byla voda, kterou nabral do dlaní, aby skropila oheň na zrcadle, a vkročí žena, jen se před ním mihne a tu vodu mu vypije.


Byla zbraň, po níž sáhli bezbranní, aby vymanila do plamenů vpadlé, a spadne opona, do dějství se nastřihne a střelu na zrcadlo vykryje.


Ani zřízenec netuší, proč ta svíčka pořád hoří. Zvadlé květiny rychle vyhodí, nestihne, ani nechce vědět, čí je ten hrob.




MKP58 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

V DOMĚ SE MALUJE


Říkají láska a věší jen prázdné rámy. A my?


My asi takhle: jestli vstanu, tak jen proto, abych tě znovu položil.


Zkrátka den protkaný milováním jako krajina pěšinami a ten, co proti nám šel s granátem, ten si bude ještě za tisíc let vytrhávat z těla


třísky malířského stojanu.




MKP59 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM PRO MIRABELLE


I.


Do světů za rohem tě ukládám, Mirabelle, v jejich navátý prach, i s postýlkou.


V našem městě je pokojný letní den a na bulváru dámy urozených jmen odhazují slunečníky. Je prý teď móda hořet pro básníky

 
a provázet je v okovech do osudových cel, cinkající klíče stírat ze zrcadel a s pochopením hledět na prázdnou vázu, když i suchý sprostý bodlák v mrazu

 
je zahalen a objat – a tak dámy uposlechnou rad a navždy překročí sehnutou šíji, tají ledy a zima jarem se svíjí,

 
louko fialek, promluv, jsi-li živa, kdo v tobě leží a komu se zpívá: Přiložím vůni, zachumlám tě do básní, hlavně mi, lásko, nezhasni –

 
Z pravé i levé strany přicházejí šťastné dámy, na bílý papír vykračují a nejsou samy: vedou se s pány na honosný bál, jdou po stopách muže, co nosí šál


a pero nenamáčí; slova kouzlí pouhým stínem, zvedají se klobouky a poháry s vínem a básník čaroval, až na kolenou klečel – tak nízko snesl se podvečer,


nad kolotoče smíchu, k prostoduchým hrám, a ty, ač v kruhu tanečníků, přec na světě sám, tím sis čím dál více jist. Vytrhneš tedy další list


II.


a postavíš z něj domy, muškáty do oken vysázíš, růže na záhony, jež usychaly v prastaré pohádce, zkusíš mramorové paláce

 
i pevné skály vedle sebe s tak hlubokou slují vprostřed, že zkratkou do nebe, však další verš pod prsty se drolí. K smrti je vyčerpáno dítě v roli

 
mocného básníka, jsi teď šašek a každý od tebe utíká, cupitají dámy a zvedají nos, drží jim ho páni, které o nic nepros,

 
a vstaň! Město se převléká, bulvár uliček se leká, na rozích zapíná šero šat, každý knoflík přišívá tisíckrát,

 
až tak ostře třpytí se hrany zlatým ohněm hořící vimany, k níž se bojíš zvednout oči… Nežli se ona přitočí,


vstávej! Město je připraveno v některé z pasáží vydat to jméno a vítr chce chytnout tě za boky a nad střechami mílovými kroky


přenést do náruče komusi – Nevnímej ty muzikanty, co kol tebe rámusí, vstaň a salvami písmen nič, stránkou po stránce, ortel těch bubeníků, zvěst konce,

 
který netušíš, neboť jsi blíž, blíže orchideji v pralese, pavučině, jež chvěje se obrostlá trny všech dívčích těl,


neskutečné Mirabelle.


III.


Snít pocit, že hladím tě po pleti. Mít na prstu motýla, co neuletí, pít ze studánky tak, že přepálím se do džbánu, žít smích květinářky utopené do tulipánů,


jako když na zem spadne kámen z jiných sfér, jak na smutečním věnci pár pestrých pavích per, tak doutnající rým znovu vzplál tvým skvostem, Mirabelle, stala ses nejvzácnějším hostem,


jemuž prostřít mám, už nemusím uhýbat před úšklebky dam, krvavé rtěnky přetírat medem a doufat aspoň pohledem,


z blátivých kaluží destilovat nach, sonety kojit v nesklizených zahradách, dříve než skřivan ohlásí den – pověz, má milá, odkud ten žal, což blouzním sen?

 
IV.


Pohladila Mirabelle básníkovu dlaň, šeptla: Cítím pláň, na pláni světla rozsvěcejí a vidím vagóny na slepé koleji,


zaryčel povel k zastavení vlaku, z něho postava se belhá, zbita a ve fraku vypadá jak klaun či cirkusový principál… – Mluv, Mirabelle, a dál?


Odmrští jej na oltář a neustrne ani tvář, až meč provede v zlatém řezu trest za zločin, kde vina bez nálezu,


a zřím, jak z hrudi principála dlouhá temná jiskra sálá, kudy plazí se, tam sad hadích jabloní, než ji východ slunce odcloní,


než na miskách vah Bůh se promítne: na jedné průsvitné, na druhé pravé slané dívčí slzy. Setřeš je už brzy.


V.


Hraj, woe! Chce se mi spisovat, jsem krutopřísný princ, navalte hrad a nasypte mi do klína krabici hraček, všechny ty panenky s vizáží středoškolaček,


dámy, je mi líto, mám dost těch vašich fint, nalévám si cigára a připaluji absint vaším trapným selfie někde na Matějské pouti, žádná z vás mi ruku s tužkou už nezkroutí,


jste fejkové Rózy na levné matraci, zakalíte, usnete, některá se pozvrací, mezi vámi není ta pravá. Jen Mirabelle tohle dává,


jen ta jedna, kterou odnáší si do křesla, prostě tak nějak chápe se řemesla ten divný princ s nálepkou bohém, s prázdnou náručí odcházeje, do světů za rohem –


VI.


Do světů, v kterých dýdžejové nehrají, na taneční parket, kde uklízečky zametají zbytky rozkopaných hraček, vraťte Jeho Výsost a namočte mu šosy do omáček

 
a připravte účet, strhněte z něj frak, vyzujte ho z bot a pak, dva, tři, ze stoje leh, hlavně, aby básník nic nepostřeh',


šest, vlevo otočka, ramena výš, obřízkejte rejdy! Spusťte mříž! A prapory dolů na půl klacku, ať polibek zhořkne mu na pyskatou facku –


VII.


Mezi sedmero kopci za panstvím, kde přesně, nepovím, někde tam modřínů hřívy v letu zvou celý les na operetu


o rose, jež padá chvílemi místo kapek v slabikách do re mi – to když dobré víly strunami svých harf přelaďují splín do milosrdnějších salv,


neboť v klišé boří se mu každá věta a jakoby prokleta vždy uhne před romantickými prstoklady. K městu natruc otočen zády


bloumá básník po okraji propasti, řetězy shůry pevné jsou, leč nezachrastí ani stéblem; a přesto ta rokle čímsi zarůstá, už nevnímáš gravitaci místa


ani že nedopsáno, a přesto uzamknuto pečetí, a že najít adresáta v sobě potrvá ti staletí a další věky setřít sliny čpící jedem, namířené na hrdiny –


Mezi sedmero kopci za panstvím topí se v kaňce inkoustu mim, nehodíš-li lano tenké jako dívčí vlas, nepřekoná ten sráz.


VIII.


V našem městě je pokojná letní noc, kdosi mě srazil, nevolám o pomoc, všemi směry utíká ten manekýn, nabíhá před plátna multikin

 
a vyhozen posté tvrdí, že na klopě mu roste krása – však stačí rozsvítit a spatříte pouze nit,


po hrudi na koberec stéká, ten blázen k ní odevzdaně pokleká – Jestli to bolí? Nebo je to slast, být chvíli sebou a za okamžik takhle mást?


Nevím, kdo z nás psal a kdo dívku vzal a jako usadil do lázně konejšivých luceren. Úsvit už práská opratěmi kantilén


a letí stověžatou, halekaje na kozlíku: Houpy, zvony, hou, bijte v rytmu kosmických valčíků, svými kovanými srdci bijte do zla všech zel, dokud si tě neuložím, Mirabelle,

 
do světů za rohem, v jejich navátý prach, i s postýlkou.

 
epilog


Jen vytleskává doby, poeta. A kolem se courají nesví, vzteklí bubeníci. On vytleskává doby, ale oni ten sluch nemají – proto mlátí do bubnů, dokud z něj nevytlučou všechny jeho podoby.


Jedna z nich se ještě stihne uklonit. Na pravou a levou stranu krojenou do zapálených svící.




MKP60 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM ROKU 1953


Slunce přestřelilo a pán nových pořádků, rozkročený v nohách prádelníku, to udělal.


Pán ponížení na záda nahých mladých hladových žen to udělal rovněž.


A také to udělal pán války, když pohybem kraba nacouval do nepolíbené dutiny houslí.


Housle zahnily nicotou, uvadlými tulipány rozvoněla se ramena krásek, cosi ulevilo si pod peřinu.


Slunce přestřelilo a dům zešeřel, nabral fazónu naježené kočky. Jakékoli pohlazení fasády je mu proti srsti, a kdo z kolemjdoucích vztekem nabije aspoň slinu, po řezné ráně zběsilé vločky plive černozel.


Pořád tu máme únor. 




MKP61 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM ROKU 1979


Tak si ty běhouny střech zase sbal a vypadni! Zařval.


Pak si přisunul mapu. Ze dna hrnku vyškrábl lžičkou lógr, procedil mezi zuby a sladkou krvavou slinu pustil přesně na roh Apolinářské a Na Slupi.


Tím okamžikem v ulicích smog dal by se krájet. A v lidech vylidněno, naočkováno, přezbrojeno, jen jakýsi nahý muž lepí se k nahé ženě a zůstává v ní tak dlouho, dokud se nůž v pochvě neotupí.


A to je všechen křik. Je pět hodin třicet minut a vysílá stanice Hvězda. V dlouhých vlnách nepřestává prošlehávat tělem sebevraha i přesto, že byl mrtvý, už jak dopadl na chodník.




MKP62 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

ŠEL OD DOMU K ŘECE


I.


Posbírám mrtvé pramice, vyřežu nové lodě, v jedné zakleknu, naplním plíce a pošlu se do kruhů na vodě, naposledy mávnu majákům v přístavu.


Vítr hvízdne – pluji, hvízdne podruhé – na kost promrzlý plavu, hvízdne potřetí – neexistuji.


II.


Město v postelích je poslední vjem. Také chechot racků nad Veslařským ostrovem, leč břehy se ani nepřevalí, jen si zlehka přitáhnou řeku.


Komu nejsem lhostejný, jsi ty. Ty s tváří pod polštářem, v níž pluhy pláče vyoraly hluboké vrásky.


Pak začnu sít: za každou slzu jeden vltavín a tobě bude štěstím zase do smíchu.


Mně do breku.




MKP63 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

ŠLA OD DOMU K ŘECE


Chceš být mou nevěstou s věnečkem pleteným polní cestou?


Chceš? To abych si hladinu Vltavy, své stříbromírné stehy párat počal, volavky jezů provětral, rozhádal pramice, nametal rakev z vrbového proutí.


Tak do dne a do roka bez citu a něhy drze se navezu do lidské taškařice,

 
až takzvaná láska se zhroutí do věnečku pleteného polní cestou, na jejímž konci čas od času dívka mou nevěstou,


kráčejíc k řece úvozem, který byl na Slupi dřív než všechny ulice.




MKP64 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

ZA DOMEM KOLÉBKA


Na panství Château des Frites pánům nosí křesla a chudák nesmí se ani zastavit, krajkářkám ruce pohladit, hned prý: Hleď si svého vesla!


Na panství Château des Frites je úplná luna v mlází, však tam popluju, střevíce o ni vyzuju a nechám nohám snít,


že vnoří se do hvězdokupy –


Ó, jak odejít chce se mi a jak spáč v úvalu probudit oči své k bitvě zas na jiné zemi, adieu, panství Château des Frites,


vítej, zahrado na Slupi!




MKP65 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

ZA STĚNAMI V TOM DOMĚ I.


Zde jak vřídek vytryskla touha roztáhnout křídla veršem a on se chopil papíru – tam jak balónek praskly v uších okovy a ona si svobodu zpečetila cizí krví na čepeli nože.


Ach, bože, ty tvé mise.

 
Neptám se, proč na ně taháš básníka, na to vyhořelé nebe páté hodiny ranní. Než toto, měl vzít tužku a raději luštit křížovku v časopise.


A neptám se na nic ani té ženy. Prostě se tak rozhodla, usoudila, že nebude, že nechce nedělat chlapům služku – přestože tu teď, pod tíhou slz, stejně klesá do rozkroku policisty.


Neptám se nikoho na nic. Jen prolétnu tím bytem, jen letmo dotknu se hlav těch dvou.

 
Jsou horké, jak vytěsňují. Jak ignorují zlo a čin. Jak moc toto oba chtějí, jak jeden i druhý hybernuje, drží vědomí vyprázdněné busty.




MKP66 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

ZA STĚNAMI V TOM DOMĚ II.


Když si při holení nepíská,


přepadá ho, jak zaseje, co jeho zvůle zkosila: natrávil parfém panen, slinným jedem hebkost třísel napustil, aby obnažena agresivním povětřím ztuhla v rozcapenost hlubší než Vltavy slepá ramena pod příkrovem mračným,


jichž se jako malý tolik bál a v nichž se později stal samozvaným rybářem své mužnosti, doufaje, že ze spár spodních vod anděla holýma rukama vyrve a boží světlo vyždímané z křídel nakape si na obličej a zařve jak z pouště bloud vymrštěný oáze na dosah:


Teď! Teď v sobě uklidím, ze všech údů ztopořených vyvalí se tuna hnusu a z těla tvého, s kterým spím, posnídám než dětskou pusu –


Leč v protějším rohu ložnice kyne odvrácená strana rána: kohoutí nářek dívek, poryvy natržených halenek tepající vzduch, zvuková stěna, na jejíchž drátech kubisticky rozhozený vykrvácí uchem


každý muž, který si při holení nepíská.




MKP67 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

TA ILUZE, ŽE DŮM STOJÍ


Když celé město tak, jak je, uvědomilo se nahnané do transportu, a když teď letí


a všechny debaty, údivy, chechot i pláč slily se v zakvílení, jež rozřízlo vzduch a spadlo o tóninu níž, aby se v koridoru vitálních žil vyladilo na střet s protivehiklem,

 
je nejvyšší čas vypadnout.


Vzít schody po sedmi nebo jinak proskočit strachem jako sklem, a přesně v mžiku mezi nebem a zemí příčinu zavětřit, pustit poslední iluzi, že nás drží ruka komplice.


Pak se zvednout, dobelhat zpátky domů a v pokoře na stropě ložnice vyhlížet konečnou.




MKP68 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

PRYČ Z TOHO DOMU VII.


Půjdu pěšky, pomalu. Nenápadně prosmýknu se kolem času, který tady všemu velí, zpocená čela větrem sprchuje.


Jsem ze hry? Ne tak zcela. Po nekonečné chůzi nachystá mi klášter svaté Alžběty rozpitý ve tmě, potvrdí půlnoc zvonem věží.


Čeká takhle, čas: ležérně opřený o vysokou zeď, založené ruce, bohorovný úsměv a pohled směrem, odkud se přicházívá.


Kdo kolem projel, viděl nás tu stát. Kdo takto kolem spěšně projel, zapřažený láskou či měšcem, však víc nevnímal:


že kdosi nad střechami, spatřiv velkolepou šachovnici uliček Nového Města s rozehranou partií, v letu táhl a vzal pěšce.




MKP69 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

PRYČ Z TOHO DOMU VIII.


Ještě za tmy vstát, na Ztracenku vystoupat. Nadechnout vzduch ostrý jako pila a ořezat ten rodokmen, jednou provždy jej zbavit větví, na něž jitra navěšují, co z předešlé noci vytěsnila:


plané touhy povolených kravat, definitivní tečky jištěné nedopalky cigaret, polámané větrníky dívčího smíchu, z nichž si zvědavý vánek načítá zbytky DNA.


Z použitých náhubků vteřinových šelem ještě kape.


A houpe se tu gnóm, na té lidské pouti, který všem viděl do karet. Kmitá. Oč jsem blíže, o to rychleji.


Možná máš výhled z okna a zahlédneš hodiny, jež zběsile rafijemi kroutí, možná, že zůstaneš vdovou, zato vdovou prosluněnou.




MKP70 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

DŮM POD SNĚHEM


Zimní večer, všude sníh, bílo v městech, bílo na polích, zimní večer, čas klekání v závějích.


Obloha kolébá poslední havrany, na prazích Prahy svítá, za domem dítě vyšlapává hrany, tep jeho srdce kdosi počítá,


a v tom srdci rodí se křídla, pach krve z horkých slin, ten večer dítě nedotklo se jídla, polibek spánku s příchutí kovadlin –


Zimní večer, všude sníh, bílo v městech, bílo na polích, zimní večer, čas klekání v závějích.


Poslední havrani ve zlém, mráz vytahuje břitvu, za domem dítě hladí diadém, co tiše proniká k jeho nitru


a pak ten kluk ruce zved' a tuny země hnuly se k výsluní, sníh voní, voní jak liliový květ a kosmické rychlovlaky duní –


Zimní večer, všude sníh, bílo v městech, bílo na polích, Štědrý večer, čas klekání v závějích.




MKP71 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

NA DOHLED OD DOMU I.


Je bezpečno, nikomu se nic neděje, široko daleko jediný žralok: Botič, který ukousne si ze závěje.


A když sněhy roztály na břečku, vynořila se socha svatého Barmana, jenž z ledové tříště, slunce a míru namíchal tak pozitivní horečku,


že lidé vycházejí a ze zlatavých šupin ticha rýžují zlatavé šupiny ticha.


Až se setmí, žádné okno v domě nezasténá. Až je mi líto, že volavky jezů ještě nerozmrzly. 




MKP72 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

NA DOHLED OD DOMU II.


Svítá a něco mu říká, že palivem slunce je zvuk, že stačí jedna správná slabika,


a ještě mu něco říká, že básník není ten, kdo ji trefí, natož aby přidal další. Aby uhnětl Slovo.


Svítá a něco mu radí, ať už jde spát. Že to zmákl vrabec, dvě sýkorky, hrdlička a kos. A že pro dnešek hotovo. 




MKP73 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

NA DOHLED OD DOMU III.


V cestu – necestu srdcem, do jeho šelestu padá.

 
A hned škrábe se výš. Až tam, kde konejšivé moře paprsků transmutuje do bodců, jež skolí všechny, kdo se na nich nepředvedou s famózním balancem provazochodců.


Na horizontu Ječné, přesně vprostřed ulice, kam se zrána přikutálíš, abys naložilo člověka:

 
liduprázdno. 




MKP74 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

MŮJ DŮM TO NENÍ


I.


Žádný dědic. Černá ovce rodiny.


II.


Nevidím důvod něco chtít, nemám zájem cokoli spravovat, chci jen pozorovat věci, celý tenhle byt, jak všechno postupně utichá.


Nejpřehledněji je mi v křesle, čelem k vyhaslému krbu. Tam se usadím a k hrudi přivinu to poslední, patrně nástěnné hodiny.


S nimi usnu.


III.


Zdají se mi obrazy, které spolu nesouvisí, a přesto jsou do sebe vsazeny jako dva rámy uchopené jednou rukou, jako strany téhož krajíce.


Vnímám les – není veliký, taková tuctová houština náletových stromů s igelitkami odpadků, která občas vystřelí zajíce,


a je tu i řada domků, jakási ulice na předměstí utopená do šera, vlnící se extrémním horkem, a v ní větší počet lidí, postupně odváděných ve skupinkách pryč.


Teď naše pětice: jdeme po rozteklém asfaltu, podél těkavých vrat, branek a schránek, kolem navinulého štěkotu psů kráčíme svižně jeden za druhým, s tísní v zátylku, jen pod nohy se dívajíce.


A pak rychle probíháme tím lesem. Proč takovým smetištěm, zůstává bez odpovědi, zřejmě proto, že tady každý může vyhodit svého člověka a smrt je zde milosrdná, jen svědí.


- - -


A zdá se, že plodím stromy, a sázím-li, tak syny. Až takový jsem Adam, úplný mistr převleků.


Občas se staví moje zesnulá žena a opatrně mi přes nahé, do krve poškrábané tělo přehodí deku.


IV.


Dnes neřeknu, běž.


Dnes mě přepadla žízeň po životě, ale z té cisterny s nápisem Měsíc nad Petřínem vytéká jen studené světlo a nikde žádný údržbář, každý sám sobě bůh.


Sprav to nějak, je mi zima, lásko – jsi pro mě jejím synonymem, a dej aspoň vytušit svoji dlaň, do níž vydechovat budu, abych se rozdělal, a třeba pod Vyšehradem chytne stará řeka a v nové vodě blýskne se pstruh, třeba celé tohle město sevřu v pěst a naběhlou žílou proletí oheň


a sežehne všechny Prahy, které kdy byly, jsou a budou lež.


V.


Je otázka, do jakých se nabourám dveří: nalevo klika samolibých, vpravo sebelítostivých, vprostřed klika naivních.


VI.


Vkleče ji opouštím, myšlenku s tíhou dubové komody pod navijákem nebe, který se houpe příliš vysoko.


A vracím strop, kde býval, klížím prázdnou pochvu s mečem, oblevuji dnům zavátým střelným prachem šílenství, že se mi neodejde lehce, že nevidím schody, že neumím zkratku –


Ale už nemám důvod něco chtít, nemám zájem cokoli spravovat, chci jen pozorovat věci, celý tenhle byt, jak všechno postupně utichá.


Jak ani ty hodiny neodbíjí a jen tak jsou.


Jak místo nich nádherně tluče srdce holčičky v okně přes ulici, která tam právě objímá matku.




MKP75 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

CELÝ DŮM V PRŮVANU


Seškrtal jsem verše a zbyl mi jediný řádek: pes nežere.


Ta báseň se hrnula k pointě a teď?


Nehotovost věcí ani zbytky mě už nepřekvapují, od Nuslí vane lichá doba.

 
Čas, který nespáruji s ničím, ženy, které nemiluji za nic.




MKP76 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

O DŮM DÁL


I.


Jak anděl, jako shůry seslaná holubice


chová se ta žena po mém boku, když cestou ulicemi nabírá hrsti zrn a plev, aby je následně přebrala tak, že v lány velkoměstské agrese sázím květ všehomíra.


Už dlouho se nestalo, že bych si vyšel bez komplice, až teď.


II.


Koupím ten kýč, jak vracím se domů, že pes začne radostí štěkat, zašumí koruny stromů, že se spolu usadíme na prohřátý práh


a v klíně mi kotě zavrní.


A koupím, žes neodešla, a je mi jedno, kolik stojí vlasy na polštáři, když místo nich tu jak plevel samota vzešla, když ani nevím, proč vlámal jsem se do Smíchova


a jsem jak na trní.


III.


Začaly se nahazovat udice: feťáci konzumu nacupitali za dávkou do nákupního centra, jiní se zůstali válet venku se zády nalepenými na skleněnou masu jako by se s ní chtěli přetlačovat, kdo bude hrát prim na jevišti téhle čtvrti, jestli nevypadnou z role a neotočí hlavu za novým jaguárem, který se tudy sice plíží krokem, zato identitu rozmetává rychlostí světla.


Torza duší padají až za řeku na lavičky u podskalské celnice.


Ještě tu chvíli zůstanu: holku, co dře u kasy za dvacku měsíčně a smí na záchod jednou za hodinu, právě pozval nějaký kluk na panáka pod umělou palmu zapíchnutou ve štěrkové drti.


IV.


A ten vzlyk z plných plic, který se tříští o plech první noční tramvaje, to vyzvracené zlo už nemá sílu škodit.


Teď si utře ústa do ubrousku a zítra za pokladnou bude dělat, jakože nic.


Už také pojedu.


V.


A prodám ten kýč, jak se bydlí, a když trní, tak klidně i koruna z prochcaného keře, ano, král je nahý, zhulený trůní na židli, pak druhou zatarasí dveře – a naštěstí dřív usne.


Zachumlaný do masa, krve a kůže, zhroucený do zimy těla, v níž si matně uvědomí ještě jedno, jež křídla mít může, pár metrů by snad doletěla?


VI.


Ne? Tak aspoň dýchej.


Dýchej, možná ožije výheň a kladivem srdce svého ukuješ sluneční podkovy, jen lež a čekej kopyta ohnivých jezdců, úder hlavy, který ti do pohledu jiskry vžene


a který jak ostré náboje, prolétaje tvými budoucnostmi, počne spalovat vše, co nikdy nezabiješ slovy na papíře.


Až nezůstane kámen na kameni. Až světelné vory svážeš a veslo o Výtoň zapřeš. Až odrazíš se od břehu, kde vztekem a bezradností sem a tam pobíhá opuštěné zvíře.


Pluješ bez andělů v zádech, bez holubic míru na rameni.




MKP77 | NA SLUPI 8 (2013–2016)

jQuery Tlačítko na začiatok by William from Wpromotions.eu