Z DENÍKU OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO

v úctě tvůrcům Československé filmové vlny 60. let  



Přijíždím do města,
jehož lokální urozenost
nemohu natočit telefonem,
nosí se v černé a bílé
a patří jí formát filmu.


Stačí, když kolem ženy projdu –
co úsměv, to hned smítko na celuloidu,


přesto ji beru za ruku
a vykopávám zadní dveře
místního kina,
které je od revoluce zavřené.


Až položím ji před plátno
a vyhrnu svetřík,
dvě ňadra propálí šero sálu.
Ještě dříve však uhýbám hlavou,
probíhá tuze hořlavý okamžik
a já bych si někde doma
(bude-li někdy dům),


tuto vzpomínku rád přehrál
v křesle s nohou přes nohu,
nikoli s rumem přes rum,
jak skácenému děje se mi
po návratech do hotelových pokojů,
když dřevotřískou z hrany stolku
podřezat si osud dost dobře nelze.


Vůbec mi nerozumíš,
ani tomu, co jsem ti udělal.


Ale jak bys také mohla,
jsem Švéd, asi ten poslední,
který táhne krajem,
a ten už nemá si co brát,


takže tě doprovodím domů
(je-li někde dům) a odjedu z města,
jehož lokální urozenost
nosí se v černé a bílé,


ostatně já a ty jsme nepředvedli
méně, ani však víc.


Vizte jaro, jinde pohazujíc
injekční jehly zamilovanosti,
jak překračuje
faktum špinavého sněhu,
sledujte to, zapečte tu scénu
reflektory při vrnění kamer,


a my zase za rok, miláčku,
na stejném místě.










P186 | 50+ (2019–2021)


Vytvořte si webové stránky zdarma!